Swedish girl, living in Africa.

Leksaker, kläder och kondomer.

Kategori: Allmänt

Hej! 
Idag är det en vecka kvar tills jag åker iväg till Tanzania. 
Om exakt en vecka sitter jag faktiskt på Istanbul och väntar in flyget till Kilimanjaro Airport. 
 
Jag vill säga ett stort tack till er som lämnat leksaker och kläder till barnen, och även kläder till kvinnor! Jag uppskattar all hjälp så himla mycket, och ni är guld värda. Det går fortfarande bra att lämna saker man vill skänka, det går bra fram till den 27, då jag åker den 28. 
Vill man skänkan en slant till projektet eller till barnen går även det att göra ännu, det går även bra att göra det när vi är iväg, jag åker hem i Februari, så innan dess går det utmärkt att sätta in pengar på kontot till välgörenhet. 
 
Jag har en del kvar att göra inna jag åker. Packningen har inte ens funnits i mina tankar förrän typ.. nu..
 
Jag letar även efter ungefär 500-1000 kondomer. Låter märkligt va? Jag tänkte dela ut kondomer runt om på ställen och även till de kvinnor vi träffar, för att hjälpa till att stoppa spridningen av Hiv. Det är lite tabu att prata om sex i Tanzania, och det medför ju även att prata om vikten utav att skydda sig, den är ju minimal. Det är även så pass illa att ofta, inte alltid, men så råkar fattiga/icke utbildade kvinnor utför att de blir utnyttjade sexuellt av män vilket då ofta slutar med att kvinnan blir gravid, mannen sticker, kvinnan föder barn, och i många fall är hiv inblandat. Dessa kvinnor har inte råd att försörja sina barn, och därför får de lämnas på barnhem. I Tanzania fungerar det såhär, att när du lämnar ett barn på barnhem, får du aldrig ta tillbaka det igen. Då "ägs" barnet av staten, vilket är så fruktansvärt. 
Så det är viktigt för dessa kvinnor att veta hur en kondom fungerar, och viktigt för dem att ha tillgång till kondomer, både på grund av Hiv, men även på grund av att de föder barn som de inte kan försörja. 
 Så detta kommer väl vara lite av mitt sidoprojekt kan man väl kalla det. Om någon har något tips på var man kan få tag på så många gratis kondomer så Let me know! :) 
 
EN vecka kvar som sagt.. en fullspäckad vecka med jul och allt vad det innebär. Jag längtar något sjukt, och det ska bli så himla roligt. Fantiserar dagligen om ögonblicket när jag först kommer till Save Africa, Barnhemmet jag jobbat på. Jag undrar om barnen kommer ihåg mig. Jag är säker på att en av killarna, Fredi, iallafall kommer ihåg mig! Jag hoppas verkligen att alla barnen är kvar också, är dem inte det så går jag väl mer eller mindre isönder lite grann. Så hoppas jag inte det blir :) 
 
 
Här är en del av de leksaker och kläder som kommer in. Jag är verkligen tacksam för att mina kompisar bryr sig om mitt projekt, och stöttar mig i detta genom att göra detta. En sån, för oss, liten tjänst, gör en så stor skillnad för mina barn där nere. Så tusen tack mina vänner! 
 
Much loooove, xo.
Kommentera inlägget här: