Swedish girl, living in Africa.

15/1

Kategori: Allmänt

Jambo!

Idag har varit en trött dag, och jag och Amanda har varit ifrån varandra för första gången sen vi kom hit! Vi gick till skolan som vanligt efter frukost. När vi varit på jobb en timme ungefär gick Amanda hem, för hon mådde inte så bra. Hon har problem med att sova på nätterna.. och då blir man ju sjukt seg. Hon har nog lite feber med nu, Pole! 
   Alla de fem engelska volontärerna valde Save Afria, yey! Våra barn gjorde ett bra intryck!! :) Så vi lekte massor med barnen idag, och det blev inte mycket till lektion idag, för jag var också väldigt trött, och jag mådde inte heller super. De fick leka med de andra volontärerna istället, samtidigt som jag bar runt på en gråtande liten sötis. Jag lyckas alltid få tag i de ledsna barnen.. why?! 
    Vid 12 kom Adil och hämtade mig, för vi hade ju bestämt vid 11.. fortfarande inte vant mig vid Tanzania Flexible Time.. Aja! Vi gick iväg till sjukhuset som var ganska nära där jag jobbar. Jag hade föreställt mig ett sjukhus lixom.. Typ som hemma i Sverige.. men nu är jag ju i Tanzania.
   Det var som ett vanligt hus, som man bor i. Vi kom in och det fanns en liten reception där han snackade lite med kvinnan. Vi satte oss i väntrummet, som var sjukhuskorridoren också. Det fanns 8 små rum, där de gjorde olika saker i alla rummen. Jag frågade Adil om det kom folk som var allvarligt sjuka dit också, och det gör det. Det är hemskt tycker jag, att de har sjukhus som ser ut sådär. Jag trodde det mer var en vårdcentral för små problem som typ mitt utslag.. men det är för mycket allvarligt sjuka med. 
   Efter ungeär tio minuters väntetid kunde jag gå in till doktorn. Det var en trevlig man, och han var bra på engelska, THANK GOD! Blir så lycklig nu när någon är det. Vi snackade lite, och jag visade mitt armveck, och han kände lite på det och snackade med Adil på swahili. Han sa till mig att min hud blivit infekterad, och att jag måste ha en receptbelagd kräm för att bli av med det. Det skulle ta ungefär en vecka tills det skulle bli bra igen. Jag är väldigt glad att jag fick en kräm haha, för det gör så himla ont, och jag vill bara att det ska vara över nu! Tålamod.. 
    Efter sjukhusbesöket hämtade Adil ut min medicin, och sen gick vi ivög för att käka lite lunch. Han tog mig till ett sjukt lokalt ställe. Jag var den enda vita i hela området, och när vi kom fram till "restaurangen" var det som ett stort utomhuskök bara. Man satt 1 meter ifrån där de hade sina öppna eldar med sina stora grytor på. Vi satte oss ner på en bänk och Adil snackade med dem på swahili. Han snackade om mig, för jag hörde att han sa Muzungo ett par gånger. Vad de sa vet jag inte. Sidan om oss där vi satt fanns en liten bänk typ.. som man satt på och längst ut fanns ett rivjärnsliknande föremål, och på det hängde en kokosnöt. Det var ett verktyg för att riva kokosnötter, och Adil visade mig hur man gjorde, sen fick jag prova själv. Det känns sjukt kul att man går på en restaurang, och sen hjälper man själv till med maten haha! Det var nice! Sjukt soft ställe, jag ska dit fler gånger! När maten var klar fick vi vars en portion Wali Maharage. Det betyder Ris och bönor på svenska. En stor portion försökte jag trycka i mig, och såklart en vatten. Hela kalaset kostade mig 10 svenska kronor.. Och då kostade vattnet 4, så en lunch för 6 kronor, och det är vanligt här på lokala ställen. 
     Efter lunchen följde Adil mig hem, och vi snackade en stund utanför mig innan han gick. Han är verkligen den härligaste personen jag träffat.. så sjukt chill! Man kan prata om allt med honom! Han tar hand om en som en puppy. Som han brukar säga! :) 
   Jag chillade lite med Amanda i trädgården, och nu chillar vi på vårt rum. Innan gick vi ner till stora vägen för att köpa lite mellanmål. Jag köpte en grillad majs och en cola för 6 kronor. Åh sjukt! Jag är i himmeln, för en coca-cola kostar 4 kronor! älskar det!! 

Snart är det dags för middag, och sen vet jag inte vad som händer. Ska väl ta det lugnt med familjen och snacka lite innan det är dags för sängen! 
Ha det bra peeps! <3

 

 
Adil hämtar min medicin, gött! Såhär ser ett afrikanskt sjukhusapotek ut! 
 
 
 
 
 Jag river kokosnöt.. Adil var inte nöjd med min insats..
 
 

 Han visar hur det Ska gå till. 

 
Gött ställe!! 
Fuck vapiano, this is real! 
 

KOMMENTARER:

  • Natta säger:
    2014-01-15 | 21:37:45

    Kul att läsa :) du är flitig! Ps. Trodde att jag var den härligaste personen du träffat. Hihi

Kommentera inlägget här: