Swedish girl, living in Africa.

17/1

Kategori: Allmänt

Mambo!
 
Vaknade i vanlig ordning, gick upp och gjorde oss klara för att möta dagen med ett leende. (hmm..)
Vi gick till skolan och idag var barnen lugna och snälla, det var så himla skönt. Det har varit en ganska seg vecka.. jag har varit himla trött hela tiden när jag varit på barnhemmet. De tar mycket energi, men det gör väl värmen och hela omställningen också, så det är väl helt normalt att man är lite seg såhär i början! Ser fram emot att komma in i hela livet här ännu mer. Jag trivs som in i bomben! :)
 
Efter skolan kom Adil och hämtade oss.. Som vanligt! Det var som sagt innan dags att gå till doktorn för att fixa malariatabletter. Jag vill verkligen inte få det, sjukt ohärlig sjukdom! Otrevligt att dö lixom...
 
Efter doktorn (som tog typ 20 minuter!!!!!) gick vi och käkade på det här local stället som jag och Adil var på häromdagen. Nu var Amanda också med. Jag blev överlycklig för de hade Chapati idag. Det är ett indiskt(?) bröd som de äter en hel del här nere. Det är min absoluta favorit. Chapati maharage är grymt, Chapati med böner då alltså. Men maharage visste ni ju redan var det var, Eller huuuur?! 
 
Efter lunchen gick jag och Amanda vidare till Tand's Hand's för att chilla med wi-fi lite.. ganska nice. Jag googlade lite bilder och lite olika hotell här och var, och hittade nice bilder på dar es salaams stränder.. så jag funderar på att ta en weekend där om någon vecka kanske. Hade varit gött att komma iväg till stranden och semestra lite. Inte för att livet här är allt för jobbigt, men jag vill bada och sola.. Och inte behöva ha täckande kläder. Har satt Deo i lite arbeta att hitta billiga ställen att bo på vid stränderna, eftersom han bor där nu när han pluggar. Gött att ha lite hjälp överallt! :) Det mesta man vill göra när man är här är ganska dyrt, så jag får prioritera vilket jag vill göra.. Jag ska åka iväg till Zimbabwe eller Zambia med för att kolla på victoria fallen, och det är typ prioritering 1 efter zanzibar. Om man ska åka på safari kostar det typ 4500 kronor /person.. så jag tror tyvärr inte jag kan göra det. Det är sjukt tråkigt.. men ja! Jag har det grymt ändå ju :) 
 
När vi varit på Tand's Hand's några timmar gick vi hemåt igen, jag passade på att köpa med mig nytt myggmedel eftersom midd tog slut imorde.. och jag vill inte ens tänka på hur mycket jag skulle lida utan medlet. Myggorna älskar lite skandinaviskt blod. När vi kom hem satte vi oss på vårt rum och tog det lugnt. Jag kollade lite film och krigade med internetet, internetet vann. (alltså funkade det inte) 
 
Nu har vi precis käkat middag och sitter och snackar och har det trevligt. Både Andy och Lars är hemma ikväll, och det är nice! De är softa. OCH gissa vad det var till middag.. nej men det kan ni ju inte veta.. :( 
Det var iallafall Chapati maharage. Twice in one day, HAPPY girl! Åh det är så gott, och Åg jag vill inte äta mer ris :( 
Det hände en rolig sak när vi skulle käka middag igår. Eller jag upplevde det inte som roligt. Ni som känner mig vet ju att jag inte äter fisk, inte en chans i världen.. Och familjen hade gjort fisk till middag. Ris och stekt fisk, så jag tänkte att 'Fine, jag behöver inte ta fisk bara'.. För det fanns en grönsaksgryta sidan av, så jag öste på den på riset. 30 sekunder senare säger Amanda till mig att det nog är fisk i grytan med.. och ja. Det var det. Jag kunde alltså inte äta middagen.. det är hemskt vad jag är kräsen, men fisk.. uhuh, ain't gonna happen! 
jag käkade mango och ananas, det var ju inte till att klaga på det :)
 
Idag har jag även fått användning för min nål och min tråd, mitt linne hade gått sönder.. så jag sydde ihop det, så nu kan jag använda det igen. Min älskade papps tänker på sånt jag aldrig själv skulle tänkt på! thank yoooou <3 
 
Strömmen gick för en stund sen, så då tänder vi fotogenlampor, och jeeesus, ger de värme eller vad? Sitter och svettas som en gris. Usch och fy, så är det i Afrika. Oh jag känner att jag kan skriva om massa onödigt crap hur länge som helst. Men nu ska jag låta er ha en grym fredagskväll. 
 
Mys på, festa hårt, eller nanna sött!! 
Saknar er <3
 
 
Det är hit jag tänkte ta en weekend. Inte helt fel alltså!! 
 
 
 Jadå!! Här har vi chapati maharage! 
 
Kommentera inlägget här: