Swedish girl, living in Africa.

Grym lördag(!!!)

Kategori: Allmänt

Tjena tjena!

Idag vaknade jag klockan 06.00 av alarmet. Jag och Amanda gick ut för att powerwalka, jag måste börja bli lite mer hälsosam nu haha! Vi gick till Leganga, och en bit till. Säger inte er så mycket, men vi promenerade en timme! På vägen såg vi en påkörd hund.. uh! Sett det ett par gånger nu, det är så hemskt!
Efter promenaden gick jag och la mig i sängen igen och somnade en timme. Det behövdes. Sen gick jag upp och käkade frukost och sådär. Jag skulle egentligen tvätta idag.. men Adil smsade och bad mig komma till stan.. Det lät ju lite roligare.


Jag gjorde mig i ordning och gick ner till vägen för att ta en Dala-Dala. Själv tyckte jag att jag gjorde världens bästa grej där.. För jag tänkte först ta första Dalan jag såg.. men på den stod det stort "LEGALIZZZE" Över hela sidan.. så den kändes sådär. Hittade en helt tom Dala, och satte mig där fram. Lite nöjd satt jag där framme.. och där väntade vi i tio minuter, på vad vet nog ingen. Och dalan tog över en timme in till stan (brukar ta 40 min) Så det var typ sämsta dalan. lärt mig läxan, döm inte efter "LEGALIZZZE" Aja, jag kom fram till stan till slut där Adil väntade. Vi gick lite och snackade, och sen körde hans polare förbi, Han känner typ hela Tanzania alltså. Hans kompis körde oss till Fifi's där Adil lämnade mig och polaren eftersom han skulle hämta mina malariataletter, och jag fick inte följa med då. Hans kompis var svensk, sjukt nice! Eller han är född i Tanzania, men bor i Sverige nu, gött!


När Adil var klar stack vi till ett annat cafe och väntade på Ina och Erick som skulle hämta oss. Tanken var att jag skulle sticka vidare till Tengeru för att gå på marknaden där.. Det var ett par saker jag behövde, men precis när vi kom till Tengeru öppnade himlen sig, och världens ösregn startade. Hade inte varit toppen att gå på marknaden då, eftersom den är utomhus, och marken här är typ som... sand, typ. När det är torrt (som det brukar) Och en bil kör förbi, eller om det blåser.. Tänk er hur smutsig man blir då. Och om det regnar kan ni ju förstås tänka er hur mycket gyttja det blir, och Hell to the No! Kan man undvika det så gör man det. Vi körde vidare till usa och de släppte av mig hemma hos mig. jag gick bara ifrån bilen och in till dörren, det är kanske 20 meter.. men herregud vad blöt jag var!!


Jag gick in och chillade lite och käkade lunch med de andra, och sen tog vi det bara lugnt ett tag. Runt 16 tiden gick vi iväg till stora vägen för att möta några andra volontärer, och bli upphämtade. Vi åkte till Complex, det är ett område, väldigt Västerländskt. Där träffade vi Ina, Erick, Adil och de flesta andra svenska volontärerna. Ett annat barnhem än det vi jobbar på har fått en present ifrån Sverige, då en tjej gjort en insamling (kanon!!!). Så barnen fick i present att de skulle få gå på bio, och sedan äta på restaurang. Vi såg Rio 2 i 3D, och den var rolig. Jag kunde bara se halva sen fick jag gå ut med barnen som var rädda.. Tror barnen finner någon tröstande vibe ifrån mig.. aja! Det var kul så länge jag kunde se :)


Efter filmen drog vi till en restaurang och käkade massor av maud, gott vare!
När barnen blivit hämtade stannade några av oss kvar och drack lite öl. När det stängde på restaurangen drog vi vidare till ett ställe som heter mango tree. Det är ett sjukt soft hängställe, som de flesta bukar dra till innan man drar ut. Vi drack lite mer, och jag drack konyagi för första gången! Det är en typisk dricka här nere, speciellt för oss. En 75a i affären kostar typ 20 svenska kronor.. och det är som gin typ. Hur nice?
När klockan blev halv 2 drog jag, amanda, sara och adil vidare till Masai camp. Det är en klubb. Sjuuuukt soft! Det är både utomhus och inomhus.. jättemysigt. Det är ju alltid kul att gå ut, man träffar folk och sådär.. Men här är en helt annan sak. Man känner sig verkligen välkommen, och alla pratar med alla, man kan gå och snacka med vem som helst, och skåla med första människan man ser. Alla här är verkligen så himla mycket trevligare och mer öppna ä svenskar. Önskar vi var så hemma med.. Träffade även den svenska tanzaniern på klubben, så vi snackade och dansade. God damn, folket här kan dansa!!!


Meeeeeen, en sak som man nog ska tänka på, det är att killarna här inte är särskilt blyga heller. Att vara vit brud i Afrika bidrar med lite komplikationer. Man får vara försiktig, och man ska inte lita på vem som helst, har jag fått lära mig. Men så länge man är försiktig, så kan man ju ha hur kul som helst! :) lev lide. 

Runt halv 5 tiden stack jag, adil och amanda hem till adil för att sova. Vi slaggade där, för man kan inte komma hem så sent till familjen.
Jag frös förresten hela kvällen. Från att vi satt på restaurangen och skulle äta, och sen hela natten. Det är Så Sjukt kallt här om nätterna. usch och fy. Jag kommer säkert bli förkyld nu :(
Men, det var verkligen en stört rolig utekväll. Alla hade jättekul, så himla bra. Jag älskar detta stället mer och mer för varje dag. Sorry för långt inlägg, men det var en händelserik lördag! ;)

Hugs and kisses to all my kittens! <3

 

 

 Mount meru sådär på morgonkvisten! 
Kilimanjaro ligger ju nära där vi bor, men vi kan inte se det från oss :( Mount meru ser vi dock alltid!

 

Fina barn i väntan på bio. 

 
Petra, Magdalena och Ina på Mango Tree
 
 
Mina engelska homeboys!
Kommentera inlägget här: