Swedish girl, living in Africa.

Seg start på veckan

Kategori: Allmänt

Hej Sverige!

Det har ju varit en lite sämre start på den nya veckan..

Som ni vet bor jag och jobbar med en annan svensk, Amanda. Jag och Amanda gör allt tillsammans också, så vi är ju väldigt nära varandra. Den här söta, lilla Amanda är ju då allergisk mot jordnötter, och äter hon jordnötter så dör hon lixom. Inte så kul..
Igår när vi var på jobb tänkte Amanda att hon skulle smaka på gröten de får där, så det gjorde hon. När hon smakat lite av den frågade jag vad som var i den, och då säger de jordnötter.
Lite Panik?!

Vi blev hämtade på skolan och körda till ett sjukhus i stan. Där satt vi i 2-3 timmar och väntade på att hon skulle få en reaktion. Vi tänkte att det var bäst att vara där utifall någonting skulle hända. Det hände ingenting som tur var, så Amanda lever ännu. Nu är hon nog lite mer försiktig ;)

Idag har också varit en lång dag på sjukhus. Vi var på jobb som vanligt, när han som äger barnhemmet sa att han skulle prata med mig. Han sa att de skulle till sjukhuset för att tre av barnen vart sjuka, så han sa att jag skulle följa med. Jag stannade med barnen i 3,5 timmar, sen var jag tvungen att gå hem för att käka lunch med la familia.

En av pojkarna fick lämna sitt blod för test, han hade symptom som inte är så himla bra. Hans mamma dog av HIV. Det är inte säkert han har det, men när jag tittade på honom och tänkte att han kanske inte blir så gammal.. Blödig som jag är blev jag lite ledsen. Då tar han min hand och klappar mig på kinden och säger "Sawa" Som betyder Okej. Hur fint?! Och han är sjuk..

Livet är så orättvist. Det är frustrerande, för jag kan inte göra någonting åt det. Det är så det är i nuläget. Detta är en annan värld. Här finns ingen stress, här är det ingen som gråter om internetet på iPhonen lägger av i 10 minuter. Jag är själv likadan, men jag vill inte vara sån, och kommer inte kunna det när jag sett detta. Folk här är glada även då saker inte är som hos oss. Jag önskar att jag kunde hjälpa de sjuka barnen, jag önskar jag kunde göra någonting. Den tiden jag är här ska jag ge dem all min kärlek, det är det minsta jag kan göra!


Jag skriver väldigt mycket om hur bra allting är här, och allt är så fint. Ni ska veta att det är mycket skit här också, man får se så mycket sorgliga saker. De som lever i det är glada,.. De är inte ledsna, som vi i Sverige skulle bli om internetet på vår iPhone skulle lägga av 10 minuter. Jag vet att jag inte är i Sverige, och att det är annorlunda här. Ibland kommer det bara över mig alldelles för mycket. Jag är så glad att jag är här, och får se så mycket om hur livet är. Efter varje småsak som händer här känner jag mig längre och längre ifrån Sverige. Sättet vi lever här är inte komplicerat eller stressigt, jag känner mig hemma här.

Inte så pepp inlägg, men det finns ju bra och dåliga dagar. Detta stället och alla människor jag träffat betyder så mycket.

Kommentera inlägget här: