Swedish girl, living in Africa.

En annan värld.

Kategori: Allmänt

Halli hallå! 

Tänkte skriva lite om hur annorlunda det är här i Afrika jämfört med Sverige. 

Här i Tanzania är det väldigt trevliga människor, folk pratar med varandra, och de är väldigt mycket för kärlek och så.. Vilket är fint. Åker man dala ska man lugnt räkna med att man får nya kompisar, och man sitter inte med musik i öronen på vars ett säte som på 146:an i Trelleborg. Här är folk inte rädda för att prata med varandra och säga att de älskar en hit och dit. 

En sak som är väldigt, väldigt, väldigt sjukt och så himla fel är det här med att stena folk. Det är vanligt med råneri och sånt här. Om någon ser en person sno någonting från någon annan så jagar de tjuven, bär bort honom/henne,  stenar honom/henne (!!!!) till döds, och sen bränner honom/henne vid vägkanten. Folk samlas runt omkring och tittar gladeligen, detta är verkligen ett happening.. Sjukt! Jag har haft många diskussioner om detta med lokala folket, och de tycker alltså det är värre att sno från någon, än att döda folk. 

En annan dum grej är det här med albinos. En albino har det inte lätt i Afrika, då folk tror (på fullt allvar) att de vita kroppsdelarna är värda pengar. Ser folk en albino, ja då dödar man honom/henne. 

Även en lite udda sak, det är strängt förbjuden att vara homosexuell här. Jag har berättat för mina kompisar att jag har vänner hemma, som jag tycker mycket om, som är homosexuella. De tittar mycket frågande på mig. Jag hörd en historia om en pojke som ännu var ung, men folk i hans omgivning trodde han var bög, så han ska släckas till Australien, bara för att han inte ska bli mördad. 

Afrika, välkommen till 2014!!!
Hur kan det bli? Hur kan det vara så olika? Två olika världar.. 
Kommentera inlägget här: