Swedish girl, living in Africa.

White river rafting!

Kategori: Allmänt

Hellooooo! 

Haft den roligaste dagen i Afrika än så länge! Blev hämtade på Jollyboys runt 8, drog iväg till zambezi river, victoriafalls. Där väntade river rafting. Det var så jäääääkla sjukt! Har inga bilder just nu, men ska få dem om ett par dagar :) vi var 8 personer i båten, plus vår grymma guide. Vi åkte från rapid 14 till rapid 25. Det gick väldigt bra fram till rapid 16b, terminator 2.... Där jäklar föll vi i, MED besked!! Det gil bra, jag hamnade under båten, men något förvirrad lyckades jag hitta linan på utsidan, så jag kom ut snabbt! När alla kommit i båten paddlade vi vidare. Mina byxor gick sönder, real bad, i terminator... Sånt man får ta! 
Vi tog oss igenom floden väldigt bra , och när vi närmade oss rapid 19 sa guiden att det var en rapid på skala 3 av sex, men med en super stor våg.. Så han frågade om vi ville gå runt eller om vi skulle köra, och ja, vi körde. Tänkte att detta kunde ju inte vara värre än terminator, som var på skala 5 av 6.
Det är ju inte första gången jag haft fel. Vi kom in i rapid 19, det gick bra. Den stora vågen är precis framför oss, och helt plötsligt välter vi, jag får Amanda över mig, och jag är under vattnet i vad som kändes som en evighet. Min hjälm kväver mig, och jag snurrar bara runt i volter under vattnet. Jag kommer aldrig upp till ytan. Lång om länge kommer kag upp och kan andas, Jesus, det andetaget var guld. Det varade dock inte länge, en ny våg svalde mig, gång på gång. Jag kunde inte se någon av båtarna, och kag kunde inte se mina kompisar. Under denna tiden åkte jag upp och ner under vattnet i en jävla fart. Helt plötsligt tar en av killarna tag i min flytväst Och drar mig ur strömmen. Vi ser vår båt, som är väldigt lång ifrån oss. Vi lyckas simma till en av kajakerna som är där för att hjälpa oss. Vi är 3 personer som inte kommit på båten än, så vi fick trängas och hålla fast i kajaken. Båten lyckas inte komma fram till oss innan bästa rapid, så vi är i vattnet, hårt fastkilade i kajaken genom hela rapiden. I början hade jag panik, men när ja var under vattnet hann jag tänka att jag kan inte göra ett dugg åt situationen, så det var bara att slappna av och hoppas på det bästa! Sjukt jävla coolt, så himla skönt att jag inte dog haha! 

Efter rapid 20 kom en av båtarna ifatt oss och drog oss upp. Stämningen blev väldigt glad när alla insåg att kag tappat mina byxor. Dirty river!! 

Efter denna rapiden lugnade det sig, och när vi kom till rapid 24 som
Bara var på skalan 2 av 6, gipsade alla i vår båt av och höll fast i linan genom rapiden, sjukt Nice! Efter rapid 25 var vi framme vid slutet, och vi åkte till en superfin Lodge och åt lunch. 

Detta var den absolut bästa upplevelsen jag varit med om. De som känner mig skulle aldrig tro att jag skulle göra detta, och det skulle ja nog inte heller för ett par månader sen. Jag är så himla rädd för vatten, och är sån himla mes. Jag är så hiiiiiimla glad att jag gjorde detta, det var ju inte värre än att jag blev blöt! 
Om ni någonsin funderar på att rafta, GÖR DET!! 

Puss och kram från Zambia :)
Kommentera inlägget här: