Swedish girl, living in Africa.

gäster, turister, och mera gäster.

Kategori: Allmänt

Hej hej! 
 
Här kommer en liten uppdatering ifrån den senaste tiden här i Tanzania.. 
Jag och Bob hade gäster igen, min mamma och syster var på besök i en och en halv vecka ungefär. 
Det var trevligt, alltid trevligt med lite besök. Jag fick njuta av svenska godis än en gång, happy. 
 
Vi var lite turister, såklart, när de var här. Vi var på en safaritripp, Tarangire igen. Fick sett massa elefanter och giraffer, tyvärr inga lejon denna gången. Sen gjorde vi de där vanliga turistsakerna, som för andra är helt fantastiskt men som för mig är mer eller mindre vardag. Tacksam över att leva i ett paradis, bara himla synd att man inte uppskattar det så mycket som man borde. 
 
Vi kämpade även fram och tillbaka med de här sandalerna. Efter min första leverans av min skomakare (40 par) insåg jag att de alla är en storlek för små.. så vi fick ommöblera och beställa nya och ha oss, ett himla jobb.. men nu har de närmre 60 paren skor kommit till Sverige. En del av er har redan fått era skor, men några väntar ännu. De kommer strax till er, håll ut!! 
 
För er som är intresserade av att vara lika fin som jag, och nu så många andra, går det att beställa fler skor. Det kommer ske en leverans med skorna i början på Juni. Jag har även fått förfrågningar om herrskor, vilket också är möjligt. Har lagt en del bilder på facebook, kommer slänga in någon bild längre ner på detta inlägget också. 
Glöm inte att när ni beställer skor så bidrar ni även med arbetstillfälle och en slant för en hel hög kvinnor, yey!! 
 
Våra svenska gäster återvände till kylan safe and sound, och vi har nu tagit emot nya gäster haha! 
 
3 utav Bobs systrar bor för tillfället i vårt hus, då de har skollov. Då vi har ett väldigt stort hus, i bättre location än vad deras familjehus tyvärr är, så tog vi hjälrtligt emot dem. Så nu har vi 3 tonårstjejer i vårt hus, yey haha!
Jag har dragit på mig en satans förkylning, eventuellt halsfluss. Snorar, nyser och har feber. Jag har antagligen haft turen att få ännu en amöba, så än en gång äter jag inget, och mår illa konstant. Livet är väl fantastiskt?!
 
Jag och Bob var i kyrkan i söndags, för hans kusins barn skulle döpas. Detta var en helt bissar upplevelse, och jag avstår från och med nu helst kyrkan. Jag har otroligt svårt för det här med religion, jag respekterar folk som är troende, helt klart.. men det är inte min grej. Det skrämmer mig en del, speciellt här. 
Folket i Tanzania var inte alls relaterade till gud och religion innan missioönärerna kom hit, och hjälpte till med pengar till landet och befolkningen, om de trodde på gud. Vilket är i min mening alldelles för sjukt. I ett land som behöver alla resurser kan man bara inte göra så. Vill inte trampa på någons tår här, men jag anser att det är helt förfärligt. 
 
På denna gudstjänst mådde jag helt ärligt psykiskt dåligt med tanke på detta. Det var högljutt och out of control. Det var under två tillfällen då vi bad (prästen skrek i mikrofonen samma saker gång på gång, väldigt hektiskt) en kvinna "var så djupt inne i sin bön" att hon föll ihop på golvet och krampade. När detta skedde, båda gångerna, uppmuntrade prästen detta genom att skrika ännu högre och mer intensivt. CREEPY. 
 
På något sätt tyckte jag synd om dessa folk, då jag i mitt huvud anser att detta inte riktigt varit deras val.. Men de är lyckliga över gud, och det är väl mer elller mindre meningen med livet här, att dyrka gud.. Sålänge de är lyckliga så.
 
Jag och Bob planerar även en liten semester nästa vecka. Ska bli skönt. Vi ska åka ner till Dar ett par dagar och ta det lugnt på stranden, hur mysigt som helst. Vi tänkte åka imorgon, då min födelsedag är på söndag (finns på swish hehe) men eftersom jag inte är speciellt sugen på att åka buss 12 timmar med världens förkylning och en kass mage, så avvaktar vi till antagligen måndag. 
 
Ja, det var väl allt jag hade att säga för denna gången, stay tuuuuuuned! 
För att beställa skor, kontqakta mig på facebook eller lägg en kommentar här med din email! PUSS
 
 
Herrskor 
 
 
mer herrskor. Ursäkta bilden 
 
 
mer herrskor.. 
 
 
Bli sommarfin :) 
Kommentera inlägget här: