Swedish girl, living in Africa.

Jag klarade 2015!

Kategori: Allmänt

Hej hej! 
Idag är sista dagen på året, och imorgon är det dags för nystart! 
Skönt tycker jag!! 

Detta året för mig har varit väldigt tufft, och det visste jag ganska tidigt att det skulle bli. Detta året har handlat om Afrika hela vägen igenom, och inte mycket annat faktiskt. Jag har under loppet av 8 månader rest till Tanzania 3 gånger, och redan i början på januari bestämde jag mig för att flytta hit i september. Jag skulle vara hemma i Sverige feb-sep och jobba för att spara pengar, men eftersom jag inte kunde hålla mig ifrån Tanzania eller Bob en längre tid åkte jag tillbaka till Tanzania redan i april. 

Detta innebar då att jag såklart fick jobba häcken av mig båda gånger jag var hemma i Sverige. Jag räknade efter i somras, och kom fram till att jag var ledig 11 dagar på 4 månader under maj-augusti. 

Sen flyttar jag till Tanzania i augusti, och allt går ju inte som på räls. Jag har haft två jobb som jag inte alls trivts med, har mött kulturkrockar på nytt och varit långt ifrån allt jag vet, och blivit uppväxt med. 

Jag har under detta året lärt mig så himla mycket om mig själv. Jag har gjort allt detta på egen hand, självklart har jag haft mycket stöd från kompisar och familj både i Sverige och Tanzania. Men valet och allt arbete har varit helt från min sida, och det har varit dagar jag bara velat lägga mig ner och sova bort hundra dagar. 
 Jag har även lärt mig att det spelar ingen roll hur många personer som än säger "nej men så kan du inte göra" "man kan inte flytta till Afrika bara sådär" och knäppa kommentarer från höger och vänster. Jag sitter ju här idag, i min fantastiska trädgård, och tittar på mount meru, med mina två hundar springandes omkring mig som galningar, och Bob inne i köket som grejar med frukost. 

Det gick. Det har inte varit lätt, men det funkade ju! :) 

För ett år sen satt jag i en lägenhet i Tanzania och planerade inför nyårsfirandet. Idag är jag nästan på samma plats, också planerande inför kvällens nyårsfirande, men jag är en helt annan människa! 

Jag önskar er alla ett gott nytt år, och jag hoppas att även ni följer era drömmar detta kommande år, och växer som människor! 

Puss och kram, slänger in lite bilder från mitt år :) 


Nyår 2014/2015 med Sara och Ronja 


Volontärarbete 


<3 


Gislöv


Jobbat på havet 


Pluggar swahili 


Varit på Zanzibar


Massa flyg 


Jobbat på ny båt 


Midsommarfirande med kompisar 


Tränat på båten med världens bästa Ida 


Varit i Polen på jobb


Haft jättekul med Ida 


Sommarhängt med vänner 


Hängt med gamla kompisar 


Hade avskedsfest


Myst på jobb 



<3 



Flyttat hem


Hängt med min Ronja 


Skaffat hus


Ätit tacos 


Varit på safari


Levt livet 



Köpt hundar!

Gott nytt år!! 
Kommentera inlägget här: